Waves

Waves

Τετάρτη, 13 Οκτωβρίου 2010

η επιθυμία (λαδοπαστέλ 38x45)

Ποίημα του Pablo Neruda, σε μετάφραση του 1971
από την Αργεντινή φιλόλογο Πλατωνίστρια Χλόη Βαρέλα Docampo
και την ισπανόφωνη Άννα Βάλβη
Είσαι όλη από αφρό
Είσαι όλη από αφρούς λεπτούς ανάλαφρους
Και σε διαβαίνουν τα φιλιά και σε ποτίζουν οι μέρες
Η κίνησή μου, το άγχος μου κρέμουνται απ’ το βλέμμα σου.
Κούπα από αχούς και φυλακισμένα αστέρια.
Είμαι κουρασμένος... όλα τα φύλλα πέφτουν, πεθαίνουν.
Πέφτουν, πεθαίνουν τα πουλιά. Πέφτουν, πεθαίνουν οι ζωές.
Κουρασμένος, είμαι κουρασμένος. Έλα, πόθησέ με, δόνησέ με.
Ώ, φτωχή μου αυταπάτη, αναμμένη μου γιρλάντα!
Η αγωνία πέφτει, πεθαίνει. Πέφτει, πεθαίνει ο πόθος.
Πέφτουν, πεθαίνουν οι φλόγες στην ατέλειωτη νύχτα.

Καμίνι από φώτα, περιστέρι από ξανθή άργιλο,
απελευθέρωσέ με απ’ αυτή την νύχτα που μ’ ακολουθάει επίμονα
και μ’ εκμηδενίζει।

Βύθισέ με μεσ’ την φωληά του ίλιγγου και της θωπείας.
Πόθησέ με, κράτησέ με.
Η μέθη στην ανθισμένη σκιά των ματιών σου,
οι πτώσεις, οι θρίαμβοι, τα πηδήματα του πυρετού.
Αγάπε με, αγάπε με, αγάπε με.
Όρθιος σου το κραυγάζω! Θέλε με.
Σπάζω την φωνή μου φωνάζοντάς σε και κάνω κύκλους φωτιάς
Μεσ’ τη γεμάτη αστέρια και λαγωνικά νύχτα.
Σπάζω την φωνή μου και κραυγάζω. Γυναίκα αγάπα με, θέλε με.
Η φωνή μου καίει στους ανέμους, η φωνή μου πέφτει και πεθαίνει.

Κουρασμένος. Είμαι κατάκοπος. Φύγε. Απομακρύνσου. Σβύσου.
Μη φυλακίζεις το στέρφο κεφάλι μου μεσ’ τα χέρια σου.
Να μου διαβαίνουν στο μέτωπο τα μαστίγια του πάγου.
Να μαστιγώνεται η ανησυχία μου με τους ανέμους του Ατλαντικού.
Φύγε. Απομακρύνσου. Σβύσου Η ψυχή μου πρέπει να είναι μόνη.
Πρέπει να σταυρωθεί, να γίνει ψίχουλα, να στροβιλισθεί
ν' αναποδογυριστεί, να μολυνθεί μόνη,
ανοιχτή στην παλίρροια των θρήνων,
καθώς φλογίζεται στον κυκλώνα των ορμών,
ορθωμένη ανάμεσα στους λόφους και τα πουλιά,
να εκμηδενιστεί, να εξολοθρευτεί μοναχή εγκαταλειμμένη και απομόναχη
σαν ένας φάρος τρομάρας

29 σχόλια:

  1. εξαιρετικό ποίημα, πίνακας που μιλάει στην ψυχή κατευθείαν, καταπληκτικός ο συνδυασμός

    καλό βράδυ από μένα

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. Απίστευτη αρμονία.... θα σταθώ στο "φώτισμα" της κοπέλας ..... να η επιθυμία φωτίζει...


    Πολύ ωραία δουλειά... μην παραμελείς την τέχνη σου........

    Καλό Βράδυ Ζωγράφε της ποίησης....

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  3. Εξαιρετικό το φως σε αυτό σου το έργο...
    όπως και το συναίσθημα που αποπνέει!!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  4. Θα προτιμούσα τα πρόσωπα να κυριαρχούσαν πιο πολύ στο κάδρο και λιγότερο ο λαιμός.
    Με αυτό το πλάνο αδικείται ο φωτισμός.
    Μια ερώτηση;; Μόνο με λαδοπαστέλ ασχολείσαι;;
    καληνύχτα nameliart

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  5. Νομίζω ότι έχει δίκιο η Vasiliki. Έκανα δοκιμή ανεβάζοντας το πλάνο προς τα πάνω, ώστε να φαίνονται μόνο τα πρόσωπα και είναι πιο ισορροπημένο. Τα χρώματά σου πάντα ωραία Μελίνα μου. Καλό το δέσιμο με το ποίημα. Καλημέρα.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  6. Άψογη έκφραση της επιθυμίας!!!

    Κι η κοπέλα με τεντωμένο το λαιμό που ψάχνει ν' αγγίξει... Τα χρώματα!...

    Τα φιλιά μου, φίλη μου αγαπημένη!!!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  7. Καλημέρα !!!! Πολύ συναισθηματικά φορτισμένο έργο , τέλεια απόδοση και απίθανες χρωματικές αντιθέσεις , μπράβο και καλή συνέχεια στις αναζητήσεις σου !!!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  8. Silena,
    χίλια ευχαριστώ για τον ερχομό σου και για το τόσο θετικό σου σχόλιο!
    Να είσαι πάντα καλά και να μας χαρίζεις όμορφες στιγμές μέσα από τα ποιητικά, μελωδικά, περίτεχνα ιστολόγιά σου!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  9. Νερένια,
    χάρηκα με την επίσκεψή σου και ένοιωσα πολύ όμορφα με τα λόγια σου! Και συγκινήθηκα με τον τίτλο που μου απένειμες… Σ’ ευχαριστώ πολύ!!!
    Μου άρεσε η «ανάγνωση» που έκανες στον πίνακα! Και τη συμβουλή σου ...την έχω πράγματι ανάγκη… είναι αλήθεια ότι η ζωγραφική είναι το παραμελημένο μου «παιδί»…
    Να είσαι καλά!!!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  10. Mariela,
    με τιμά πολύ η επίσκεψή σου και ιδιαίτερα τα λόγια σου! Νοιώθω…πώς να το πω… σαν μαθήτρια που πήρε ένα καλό βαθμό!
    Σε υπερευχαριστώ!!!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  11. Λοιπόν, Βασιλική,
    όταν τελείωνε αυτός ο πίνακας, το στοιχείο που αναφέρεις ήταν ακριβώς αυτό που με ενοχλούσε κι’ εμένα. Η αρχική μου σκέψη ήταν να κόψω (με ψαλίδι εννοώ) το κάτω τέταρτο περίπου του έργου. Τελικά δεν το έκανα, θεωρώντας ότι ο προτεταμένος, φωτισμένος λαιμός δίνει έμφαση στην επιθυμία και απομακρύνει κάπως το έργο από τη ρεαλιστική απεικόνιση, κάνοντάς το ας πούμε πιο «εικαστικό». Βεβαίως ακόμα δεν είμαι και πολύ πεπεισμένη ότι ορθώς έπραξα…
    Τα λαδοπαστέλ είναι εργαλείο της τελευταίας μόνο περιόδου. Όμως, εκτός του ότι είναι «καινούργιο κοσκινάκι», έχει και λιγότερη φασαρία. Για παράδειγμα την εποχή των λαδιών, είχα βάψει από χαλιά και πολυθρόνες, μέχρι κουμπιά ηλεκτρικής κουζίνας και κατσαρολικά… (κυριολεκτώ…)
    Άντε…για χατίρι σου η επόμενη ανάρτηση δεν θα είναι λαδοπαστέλ…
    Καλή σου μέρα!!!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  12. Καλημέρα Ντίνο.
    Ναι, σε καταλαβαίνω! Θα διάβασες υποθέτω αυτά που έγραψα στη Βασιλική. Έχετε δίκιο…πώς να το κάνουμε… …Λες να το κόψω τελικά;..
    Ντίνο σ’ ευχαριστώ πολύ για το σχόλιο!
    Χαιρετισμούς στην ωραία Θεσσαλονίκη!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  13. Πυρφόρα,
    προσπάθησα πραγματικά σ’ αυτό το έργο να αποδώσω την επιθυμία με χρώματα και φωτισμούς
    και είναι πολύ σημαντικό να ακούω μια Ποιήτρια να χαρακτηρίζει αυτή την απόδοση άψογη!
    Να σ’ ευχαριστήσω πολύ, πολύ
    και να σου στείλω την αγάπη μου!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  14. Art Traveller,
    πολύ με ενθαρρύνουν τα λόγια σου! Σε θεωρώ πολύ καλό ζωγράφο και τα θετικά σου σχόλια πάντα με κολακεύουν.
    Ένα θερμό ευχαριστώ!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  15. Κοίταξε, εγώ δεν διστάζω πολλές φορές να βάλω ψαλίδι σε δικά μου. Η απόφαση είναι δική σου.
    Καλό απόγευμα.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  16. Μετέχεις στο όνειρο του έρωτα κι είσαι άξια
    Καταπληκτικός ο πίνακας σου δεμένος με αρμονία
    με την τέχνη του μεγάλου Χιλιανού ποιητή

    Σου στέλνω την αγάπη μου
    και τον θαυμασμό μου

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  17. Λοιπόν Ντίνο…
    …όλο και περισσότερο πείθομαι να πάρω το ψαλίδι… Μια απόφαση είναι.
    Καλό απόγευμα και από μένα!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  18. Ελένη,
    πολλά, πολλά ευχαριστώ για τα όμορφα και ζεστά σου λόγια! Κι’ εγώ αγαπώ τον Neruda και θεωρώ ότι με την Ποίησή του, έχει τραγουδήσει τον έρωτα, όσο λίγοι.
    Μια θερμή και φωτεινή καλησπέρα, για τούτο το βροχερό απόγευμα!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  19. Κάποιες φορές τα σχόλια δεν χρειάζονται..
    Χρειάζεται μόνο να κατανοήσουμε ότι η πραγματική ποίηση φτιάχνεται με απλές πρωτόγονες λέξεις..
    Οι βαρύγδουπες καταλήγουν στο τίποτα..
    Την θερμή καλημέρα μου!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  20. Δεν είμαι ο ειδικός στα θέματα της ζωγραφικής,
    ωστόσο λέω ότι εκείνο που μ' αρέσει μ' αρέσει
    γιατί ξυπνά μέσα μου αισθήματα.
    Και αυτό έτσι απλά το κάνει.
    Ναι ίσως θα ήθελα λίγο φως περισσότερο αλλά και όπως είναι δεν με πειράζει.
    Πρέπει να σεβαστεί κανείς την πρωταρχική επιθυμία του καλλιτέχνη.
    Τις καλημέρες μου!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  21. Στρατή,
    …είναι μεγάλη αλήθεια αυτό που λες!
    Τις περισσότερες φορές -και όχι μόνο στη ποίηση- η ομορφιά βρίσκεται στο απλό, λιτό, απέριττο και βεβαίως ανεπιτήδευτο!
    Το πολύ «λούστρο» τελικά καταστρέφει την αυθεντική χροιά, οσμή και αφή των πραγμάτων…
    Χαίρομαι αφάνταστα αν αυτός ο πίνακας ξυπνάει κάτι μέσα σου! Και αυτή είναι η πρωταρχική επιθυμία του καλλιτέχνη! Όπως –φαντάζομαι- και του ποιητή με τις λέξεις του…
    Ένα πολύ μεγάλο ευχαριστώ γι’ αυτή σου τη διπλή επίσκεψη και τα ωραία λόγια που μου άφησες!!!
    Εύχομαι ένα καλό Σαββατιάτικο απόγευμα!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  22. Παμπλο Νερουδα
    Οχι μόνο ερωτική ποίηση κλεισμένος
    στην ζεστασιά της καμαρούλας
    Αλλά και "ποίηση" μέσα στην παγωνιά του κόσμου
    Για τον κόσμο
    Η "επιθυμία" σου μου θυμίζει το "φιλι" του Κλιμτ
    Τελικά άκουσες τις παρατηρήσεις
    Και έβαλες σκούρο-χρώμα στον λαιμό
    Δεν ξέρω
    Εγώ δεν θα το έκανα
    Δείχνει μια σχετική ισορροπία τώρα, είναι αλήθεια
    Αλλά δεν είναι ποια η "επιθυμία" σου
    ...
    Την καλημέρα μου..Ναμελι

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  23. Velvet,
    καλησπέρα!
    Προφανώς υπάρχει στη Ποίηση του Neruda η συνιστώσα που αναφέρεις! Προσωπικά, απ’ αυτή τη συνιστώσα τον πρωτογνώρισα και μ’ αυτήν τον πρωτοκατέταξα ανάμεσα στους αγαπημένους μου!
    Το έργο δεν το πείραξα… όχι ακόμη τουλάχιστον. Το σκούρο στο κάτω μέρος του λαιμού υπήρχε από την αρχή και ήταν το πρώτο –και το μόνο- που είχα κάνει για να ισορροπήσω την εικόνα. …παραμένει στο blog η «δική μου» επιθυμία δηλαδή…
    Χάρηκα που σε βρήκα εδώ αυτό το κυριακάτικο απόβραδο…
    Καλή σου νύχτα και σ’ ευχαριστώ πολύ!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  24. εγώ δε συμφωνώ στο να κόψεις το έργο...
    άστο για να έχεις και ένα μέτρο σύγκρισης με τα επόμενα...
    παραμένουν όμως αυτά που είπα για το φως.
    πήγαινε μια βόλτα από το μπλογκ μου...

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  25. Καλησπέρα, φίλη μου,
    απλά να ενημερώσω ότι δημιούργησα και τρίτο blog..
    http://thamonasallou.blogspot.com/

    Σ΄ευχαριστώ για όλα!!!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  26. είσαι μαγική! αυτή η 'επιθυμία' ήταν ένα ολόκληρο ταξίδι... υποκλίνομαι στο ταλέντο σου αλλά κυρίως, στην αισθαντικότητά σου..

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  27. Mariela,
    Η βόλτα στο blog σου μου έδωσε μεγάλη χαρά!
    Σ’ ευχαρίστησα ήδη, αλλά θα το ξανακάνω!
    Πολλά-πολλά, μεγάλα Ευχαριστώ!!!
    Όσο για το έργο…η αλήθεια είναι ότι…δεν μου πάει το χέρι…

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  28. Πυρφόρα μου,
    τα blog σου όσο περισσότερα είναι, τόσο περισσότερες και οι δικές μας διαδρομές σε μαγικά μονοπάτια. Θ’ ανταμώνουμε κι’ εκεί…

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  29. Νημερτή,
    δεν ξέρω αν υποπτεύεσαι πόσο όμορφα με κάνουν να αισθάνομαι τα λόγια σου!..
    Χίλια, ειλικρινά κι’ από καρδιάς ευχαριστώ!!!

    ΑπάντησηΔιαγραφή