Waves

Waves

Τετάρτη, 3 Νοεμβρίου 2010

η λύπη (ελαιογραφία)

Απόσπασμα από τη συλλογή του Γιάννη Ρίτσου
«οι γειτονιές του κόσμου»
Εικόνες δοσμένες από τον Ποιητή τη περίοδο 1949-1951
που όμως ξαναγίνονται σημερινές, μετά από 60 χρόνια…ειρήνης


Οι γειτονιές είναι λυπημένες.
Οι γειτονιές έχουν χώσει το πηγούνι τους στο κόρφο τους.
Δε μιλάνε οι γειτονιές. Το βράδυ σεργιανάει στους λασπωμένους δρόμους
έρημο, μ’ ένα παλιό, ξεκούρντιστο φεγγάρι στα χέρια του
σαν τον τυφλό διακονιάρη με τη φυσαρμόνικα. Παίζει ένα τυφλό τραγούδι.
Κανένα παράθυρο δεν ανοίγει. Ο εργάτης που γυρνάει στη φαμίλια του
δεν κοντοστέκει, δρασκελάει αργά το κατώφλι,
κοιτάζει χάμου. Τα παιδιά τον κοιτάζουν.
Η γυναίκα μπαλώνει μιά κάλτσα. Δεν τον κοιτάζει.
«Μήτε σήμερα», λέει σα νάχει φταίξει,
«δε βρήκα δουλειά μήτε σήμερα», λέει.
Και τα παιδιά δεν ξέρουν κι’ είναι λυπημένα,
κι η πιατοθήκη είναι λυπημένη,
σα μια μικρή σκάλα που δε βγάζει πουθενά,
και τα πήλινα πιάτα είναι λυπημένα
σα φεγγάρια που δεν έχουν τι να φωτίσουν,
και το ξύλινο αυγό του μανταρίσματος μέσα στη κάλτσα
είναι σα μιά γροθιά σφιγμένη,
είναι σα μιά γροθιά κρυμμένη σε μιάν άδεια τσέπη.
Οι γειτονιές δε μιλάνε.
Οι γειτονιές θυμώνουν.
Κρύβονται μες τον ίσκιο οι γειτονιές
και σφίγγουν τη γροθιά τους. Δε μιλάνε.

30 σχόλια:

  1. Πολύ όμορφο, καταπληκτική η έκφραση, ταιριάζει απόλυτα με το απόσπασμα του Ρίτσου... (λατρεύω την ποίηση του)
    Μπράβο!!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. Ναι, αυτή είναι η λύπη. Και δε φαίνεται μόνο στο πρόσωπο, αλλά σε όλο το κορμί. Τα χέρια που μαζεύονται από τους ώμους στο σώμα του κοριτσιού...Τα δάχτυλα...Αυτές είναι οι κινήσεις των μελών του σώματος στη λύπη.
    Υπέροχος Πίνακας!!!
    Την αγάπη μου, φίλη μου!!!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  3. Καλησπέρα ...
    Υπέροχοι οι στίχοι του μεγάλου ποιητή και πολύ εκφραστικό το πορτραίτο του κοριτσιού στην ελαιογραφία σου , σίγουρα διαγράφεται πολύ έντονα το αίσθημα της βαθιάς λύπης στο μικρό αυτό προσωπάκι !!!
    Καλό βράδυ , καλή συνέχεια ...

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  4. θα έλεγα πως είναι ένας συγκερασμός λύπης, μίσους μα και θυμού γι' αυτό που προκάλεσε αυτή τη λύπη, κι εκεί, αγκιστρωμένη στης σκάλας την κουπαστή περιμένει... τί άραγε! την τιμωρία του θύτη? ή την εξαφάνισή του..
    ο καθένας όπως το φανταστεί! αυτή άλλωστε δεν είναι και η μαγεία της τέχνης? η ελευθερία στη σκέψη
    έχεις την καληνύχτα μου

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  5. Τραγικά επίκαιρο.. με σκυφτό το κεφάλι κάθε μέρα και πιο πολλοί άνθρωποι να παρακαλάνε για ένα μεροκάματο.
    Τι έργο σου είναι υπέροχο, η έκφραση του κοριτσιού η στάση στο σώμα της.. να σαι καλά Μελίνα μου να σαι καλά!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  6. Χρώμα, έκφραση, συναίσθημα. Πολύ ωραία ζωγραφιά Μελίνα. Καλημέρα.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  7. Mariela,
    πάντα πολύτιμα τα περάσματα και τα σχόλιά σου!!!
    Χιλιάδες –κι’ ακόμη είναι λίγα- τα ευχαριστώ μου!
    Να είσαι πάντα καλά!!!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  8. Προμηθέα μου,
    μια ανάρτηση για τη λύπη, μου έδωσε τη χαρά να ξανανοιώσω τη θέρμη του σχολίου σου! Σ’ ευχαριστώ!!! Και εύχομαι από καρδιάς, η λύπη να σε ξεχάσει… να σε θυμάται μόνο η χαρά!!!
    Τη καλημέρα μου, μαζί με την αγάπη μου!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  9. Art-Traveller,
    καλή σου μέρα ζωγράφε ταξιδευτή!
    Οι σχολιασμοί σου για τα έργα μου με κάνουν πάντα να χαλαλίζω τις ώρες και τα ξενύχτια που έχω περάσει επάνω στο καμβά! Πολλά, θερμά ευχαριστώ!!!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  10. Silena,
    Το ωραίο σου σχόλιο προδίδει το ευαίσθητο και ανήσυχο μάτι του καλλιτέχνη-ποιητή! Μου άρεσε πολύ!!!
    Μια ζεστή καλημέρα με πολλά, ακόμη πιο ζεστά, ευχαριστώ!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  11. Margo,
    αυτή δυστυχώς είναι η εικόνα - και όσο περνάει ο καιρός θα γενικεύεται…
    απώλεια 400.000.000 θέσεων εργασίας (παγκοσμίως) προέβλεψε –με ασύλληπτο κυνισμό- ο Πρόεδρος του ΔΝΤ! Πρακτικά, μια ολόκληρη ήπειρος στο Καιάδα!!! …ΓIATI;;;;
    Σ’ ευχαριστώ πολύ φίλη μου για την ευαισθησία και τη ζεστασιά του σχολίου σου!
    Σε φιλώ και σε καλημερίζω!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  12. Ντίνο,
    Πολλά – πολλά ευχαριστώ για την ενθάρρυνση που μου δίνεις με τα λόγια σου! Πάντα σημαντικά για μένα – όπως έχω ξαναπεί!
    Πολύ καλή σου μέρα!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  13. Μια οργισμένη λύπη διακρίνω στα μάτια του παιδιού ένα ανυπότακτο δάκρυ έτοιμο να ξεσπάσει και να αναλυθεί σε αναρίθμητα "θέλω"σε συναισθήματα ακριβά σε διεκδικήσεις ζωής
    Υπέροχος πίνακας ταιριασμένος θαυμάσια με τη ποιητική χορδή του αγαπημένου Γιάννη Ρίτσου
    Αποτύπωσες την ανθρώπινη έκρηξη της θλίψης
    Είσαι υπέροχη Μελίνα

    καλό σου απόγευμα

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  14. Ελένη,
    έχω φυλαγμένα μεγάλα αποθέματα με «ευχαριστώ» για σένα,
    μα και πάλι φοβάμαι δεν θα μου φτάσουν!
    Να βγάλω και να σου αποθέσω πολλά-πολλά, τώρα, εδώ,
    καλησπερίζοντάς σε γλυκά!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  15. Πολύ επίκαιρο δυστυχώς, το ποίημα του μεγάλου μας ποιητή. Δένει καταπληκτικά με τον τόσο εκφραστικό σου πίνακα. Υπέροχα χρώματα και πολύ καλή εκτέλεση. Μπράβο σου!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  16. Καλησπέρα nameliart. Πολύ εκφραστικά τα έργα σου. Παίρνω μαθήματα από τα λαδοπαστέλ σου.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  17. IZA,
    το ίδιο ένοιωσα κι’ εγώ μ’ αυτό το ποίημα: τη θλιβερή του επικαιρότητα…
    Προσπάθησα με τα πινέλα μου να αποδώσω κάτι από τα συναισθήματα που γεννάει η ανάγνωσή του και χαίρομαι αν πράγματι κάτι κατάφερα… Σ’ ευχαριστώ πολύ για το επαινετικό σου σχόλιο και την ενθάρρυνση!
    Να είσαι καλά και καλό Σαββατοκύριακο!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  18. Red Paradise,
    χαίρομαι για τη διαδικτυακή μας συνάντηση.
    Σε καλωσορίζω και σ’ ευχαριστώ πολύ για το κολακευτικό σου σχόλιο!!
    Σου εύχομαι ένα καλό και δημιουργικό Σαββατοκύριακο!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  19. Mελίνα λύπη και θυμό ταυτόχρονα βγάζει αυτό το έργο σου. Αψογο σε όλα του. Μπράβο Μελίνα!!!
    (Επιτέλους είδα και κάτι καλό εεε;; :):) Ενας παλιός μου δάσκαλος μου έλεγε πως είναι καλύτερα να επιδιώκεις τα αρνητικά σχόλια , αν υπάρχουν, γιατί αυτά θα σε διωρθώσουν και θα σε φέρουν εκεί που επιθυμείς.)

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  20. Βασιλική φίλη μου,
    ο παλιός σου δάσκαλος είχε μεγάλο δίκιο! Οι παρατηρήσεις σου είναι πάντα επιθυμητές και πολύ ευπρόσδεκτες!! Να είσαι καλά!!!
    Σ’ ευχαριστώ πολύ –τουλάχιστον όσο σ’ ευχαριστώ όταν μου επισημαίνεις τα αδύνατα σημεία-
    και σου εύχομαι ένα καλό Σαββατοκύριακο!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  21. Εδώ τώρα μιλάμε για μια πολύ σπουδαία ποίηση και για μια μαγευτική ζωγραφική!
    Ένα ποίημα απλό και μεγαλειώδες και ένα προσωπάκι απίστευτα θλιμμένο..
    Τα πολλά λόγια είναι μια φτώχεια που δεν την θέλω..
    Θέλω να παραμείνω πλούσιος..
    Και καλησπέρίζω!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  22. Τέλειος ο συνδυασμός σου !!!
    Αν και ο Ρίτσος αυτό το έγραψε πριν απο αρκετά χρόνια είναι επίκαιρο.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  23. Ναι οι μερες μας
    Εχουν κατι απο την οργη στο βλεμμα
    του κοριτσιου
    Ελπιδα μας η επομενη μερα

    Καλημερα...

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  24. Στρατή Παρέλη,
    καλή σου μέρα ποιητή!
    Η φτώχεια του κενού λόγου δεν σε γνωρίζει! Δεν θα σε απειλήσει ποτέ!!!
    Κι’ είμαστε τυχεροί όσοι γευόμαστε αυτά που ο δικός σου πλούτος μας χαρίζει!
    Σ’ ευχαριστώ θερμότατα και γι’ αυτό
    και για την –πάντα πολύτιμη- επίσκεψή σου!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  25. habilis,
    με χαροποιεί ιδιαίτερα η επίσκεψή σου
    και με τιμούν τα καλά σου λόγια!
    Σ’ ευχαριστώ πολύ για όλα!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  26. Velvet,
    οι μέρες μας έχουν πράγματι και οργή και πόνο…
    Ας μετουσιώσουμε και τα δύο αυτά σε προβληματισμό, δύναμη κι’ αποφασιστικότητα… ώστε η ελπίδα που αποθέτουμε στην επόμενη μέρα
    να βρει γόνιμη γη…
    Μου αρέσουν πάντα τα σχόλιά σου…amico vellutato!
    Σ’ ευχαριστώ!!!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  27. Το βλέμμα του κοριτσιού όταν του κλέβουνε τη σοκολάτα. ΤΟ βλέμμα του κοριτσιού που του κλέψανε το φαγητό. Η οργή του για τους μεγάλους που του κλέψανε την ευτυχία, ζωγραφισμένη υπέροχα nameliarte. Δεν μπορώ να σχολιάσω εγώ τον Ρίτσο φυσικά, μόνο τη ζωγραφιά σου.

    Καλό βράδυ.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  28. Σκορπιέ,
    μακάρι να έχω καταφέρει με τη ζωγραφιά μου να αποδώσω κάτι από το μεγαλείο που βγάζουν τα λόγια του Ρίτσου!
    Σ’ ευχαριστώ πολύ που δίνεις στο έργο μου μια τέτοια αξία
    και σ’ εμένα χαρά μέσω του σχολιασμού σου!
    Να είσαι καλά!!!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  29. ανυπέρβλητος Ρίτσος αλλά και ριγώδης η έκφραση της λύπης στο έργο σου... δημιουργείς μαγικούς συνδυασμούς nameliart... καταθέτω τον θαυμασμό μου...

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  30. Νημερτή,
    είναι πραγματικά τιμητικός για μένα ο θαυμασμός σου!
    Σ’ ευχαριστώ από καρδιάς!!!

    ΑπάντησηΔιαγραφή