Waves

Waves

Δευτέρα, 22 Νοεμβρίου 2010

οι προπομποί (ελαιογραφία)


Ὁ Ἐξάγγελος τῶν «Περσῶν»

Σάν ἒφτασε ὁ Ἐξάγγελος στα Σοῦσα
Μέ καταξεσκισμένο ἀντερί
Γιά ν’ ἀναγγείλει τό χαμό τῆς Σαλαμίνας…
Καί πῆρε ἡ σύναξη νά βογγᾶ.
Καί πέτρωσαν ὁλοσούσουμοι οἱ γέροι
Κι’ ἡ Ἂτοσσα ἀπόμεινε μπρός στήν πύλη
Σάν ἂγαλμα χρυσό…
Τότε, ἀπόναν μακρινό ἀμμοσωρό
Ἓνας καταμόναχος σκύλος
-Σάν πανάρχαιος δυσοίωνος χρησμός-
Ἓνωσε τό κλάμα του,
Μέ τόν ψυχοδαρμό τῶν γέρων…
Καί συνταράχθηκαν συθέμελα οἱ Ναοί
Καί τά χρυσά παλάτια τῆς Περσίας.

Καί τότε ἡ μεγάλη βασίλισσα,
Δείχνοντας τ’ ὀδυρόμενο σκυλί
«Νά σταματήσει!» πρόσταξε.
«Νά σταματήσει νά διηγᾶται ὁ Εξάγγελος
Καί νά κοποῦν οἱ ὀδυρμοί
Καί τό θρηνολόι τῶν γερόντων».

Τότε ἡ σύναξη σά μαύρη κιονοστοιχία
Πέτρωσε στόν τόπο της.
Καί μέ βλέμμα ἑτοιμόσβηστο:
«Τί δηλοῖ;» ρώτησαν. «Μεγαλοδόξαστη βασίλισσα!
Τί δηλοῖ αὐτή ἡ σιωπή;»

Κι’ ἡ Βασίλισσα
- Μαδώντας τήν πλουσιόκομη κεφαλή της -
«Ἀλλοί!... εἲπε. Ἀλλοί. Ἐγώ –
Τό πικρό τό ἂγγελμα τό ἒλαβα.
Σάν σταματήσει τό κλάμα τοῦ σκυλιοῦ
Θ’ ἀρχίσει ὁ θρῆνος τῆς Περσίας!»

Μενέλαος Λουντέμης
από το «Κονσέρτο γιά δύο μυδράλλια κι’ ἓνα ἀηδόνι»

18 σχόλια:

  1. Προαναγγελία χειμώνα;; Τα χρώματα είναι χειμωνιάτικα
    αλλά ο ουρανός στο βάθος είναι πολύ αισιόδοξος και οι οργανοπαίχτες άπαιχτοι.:):)
    πρωτότυπο θέμα!! Μπράβο!!!
    Σου έστειλα ενα προσωπικό μήνυμα. Το πήρες;;
    Φιλί

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. Μου αρέσει πολύ αυτή η ζωγραφιά σου Μελίνα. Χρώμα, ατμόσφαιρα, μελωδία δένουν θαυμάσια με το ωραίο πεζοποίημα του Λουντέμη, που το είχα διαβάσει στα χρόνια κάποιας νιότης μου. Καλό βράδυ.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  3. Καλησπέρα Βασιλική!
    Πάλι μου βγήκε η αισιοδοξία ε; Βέβαια, αν προσέξεις τη χρονολογία, το έργο είναι του 10ου του 2005… Από τότε πολύ νερό έχει κυλήσει στο ποτάμι… ωστόσο, κατά πως λέει και ο σοφός λαός «πρώτα βγαίνει η ψυχή του ανθρώπου και μετά το χούι»… Σ’ ευχαριστώ πολύ για το σχόλιο και για το μήνυμά σου! Σου απάντησα. Ευτυχώς που με ειδοποίησες, γιατί σπάνια μπαίνω σ’ αυτό το mail.
    Καλό σου βράδυ και φιλιά!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  4. Ντίνο
    σε καλησπερίζω και σ’ ευχαριστώ πολύ! Κι’ εγώ είχα να διαβάσω Λουντέμη πολλά χρόνια. Αυτή τη περίοδο, κάπου «μου έδεσε» μ’ αυτή τη ζωγραφιά, αν και η αλήθεια είναι πως το συγκεκριμένο έργο – προσωπικά – το έχω συνδέσει με το «απολείπειν ο θεός Αντώνιον» του Καβάφη (από τα πολύ αγαπημένα μου)…
    Καλό βράδυ και καλη εβδομάδα!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  5. Πραγματικά πολύ όμορφος πίνακας !!! , μου άρεσε ιδιαίτερα ο τίτλος που χρησιμοποίησες , είναι απόλυτα ταιριασμένος με το έργο αλλά και τους συγκεκριμένους στίχους του Μενέλαου Λουντέμη !!! Καλό σου βράδυ ...

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  6. νά κοποῦν οἱ ὀδυρμοί
    Καί τό θρηνολόι τῶν γερόντων».

    Πολύ γλυκό ταξίδι είναι αυτή η ζωγραφική:
    σαν από έναν κόσμο που πια δεν υπάρχει..
    Κι όμως μέσα μας έχει ρίζεις η μνήμη του..
    Την καλημέρα μου!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  7. Μέσα στην ομορφιά του τοπίου αισθάνομαι μια γλυκιά μελαγχολία.
    Κι ο Λουντέμης!...Ένας από τους μεγάλους πνευματικούς πατέρες!

    Σ' ευχαριστώ φίλη μου, για την τέχνη που μας προβάλεις!..

    Με αγάπη, Καλημέρα!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  8. Μου άρεσαν τα φθινοπωρινά χρώματα κι η γλυκιά μελαγχολία που αναδύει η ζωγραφική σου
    οι οργανοπαίχτες συγκεντρωμένοι στην μουσική τους
    κάνουν τις νότες τους να φτάνουν ως εδώ
    Λίγο αινιγματικό το τοπίο γενικά και πολύ πρωτότυπο η μαγεία ενός αλλοτινού χρόνου

    είσαι πολύ ξεχωριστή καλημέρα

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  9. Καλησπέρα Ταξιδευτή!
    Να είσαι καλά που επαινείς τη δουλειά μου! Σ’ ευχαριστώ πολύ! Χρειάζομαι την ενθάρρυνση από τους φίλους ώστε να μη (ξανα)παραμελήσω τη ζωγραφική!
    Καλές δημιουργίες!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  10. Στρατή,
    αν η ζωγραφική μου κατορθώνει να ταξιδεύει τους ποιητές, τι άλλο να ζητήσω;
    Σ’ ευχαριστώ για τη χαρά που μου δίνεις με τα λόγια σου!!
    Καλή σου νύχτα!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  11. Καλή μου φίλη, το πυρ φέρουσα,
    αυτή τη μελαγχολία αισθανόμουνα κι’ εγώ όταν το ζωγράφιζα… Αν βγήκε γλυκειά, θα είναι γιατί το «πικρό» δεν είναι από τις πιο προσφιλείς μου γεύσεις…
    Σε υπερευχαριστώ
    και γλυκά σε φιλώ– καληνυχτίζοντάς σε!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  12. Ελένη,
    είναι σπουδαίο αν σε άγγιξαν οι μελαγχολικές νότες των πλανόδιων μουσικών μου… σημαίνει πως τα κομμάτια ψυχής που καταθέτω στον καμβά…ακούγονται…
    Φιλιά καληνύχτας και μια αγκαλιά!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  13. μια ζωγραφιά, χίλιες λέξεις, εκπληκτικός ο συνδυασμός, συγκλονιστική η "ερημιά" των ανθρώπων στον πίνακά σου, μόνο το σκυλί έμεινε για ν' ακούει το θρήνο των ανθρώπων!
    μπράβο

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  14. Silena
    βλέπεις τα μελαγχολικά ιώδη πίσω απ’ τα χαρμόσυνα ροζ, γιατί πράγματι είναι εκεί… Είναι αυτό που λέω «οπτικό αισθητήριο της καρδιάς»… Είναι πολύ σημαντικά τα θετικά σου λόγια! Χίλια ευχαριστώ – κι’ αυτά της καρδιάς!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  15. Σαν τις εικόνες που μ΄αρεσε μικρος να βλεπω
    Και να ζεσταίνομαι
    Εχουν περασει χρονια
    ...

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  16. Θα μπορούσε το ποίημα να σου είχε δώσει την έμπνευση γι αυτό το έργο εξαιρετικό συνταίριασμα όπως πάντα Μελίνα μου.

    Καλό σου μεσημέρι!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  17. velvet
    χαίρομαι να σ’ έχω συνταξιδιώτη σε τέτοια νοσταλγικά ταξίδια... για την αναζήτηση ζεστασιάς μέσα στις παγερές μέρες που ζούμε... Σ’ ευχαριστώ πολύ γι’ αυτή τη συμπόρευση!
    Καλή σου μέρα!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  18. Καλή μου Margo
    σ' ευχαριστώ πολύ! Είναι πάντα πνοές τρυφερότητας οι επισκέψεις σου! Να είσαι καλά!!!

    ΑπάντησηΔιαγραφή