Waves

Waves

Τετάρτη, 13 Απριλίου 2011

το παλιό παντοπωλείο (τέμπερα 23x32)


«Παλιέ μου φίλε τι γυρεύεις;  /  Χρόνια ξενιτεμένος ήρθες
με εικόνες που έχεις αναθρέψει  /  κάτω από ξένους ουρανούς
μακριά απ' τον τόπο το δικό σου».

«Γυρεύω τον παλιό μου κήπο
τα δέντρα μου έρχουνται ως τη μέση  /  κι' οι λόφοι μοιάζουν με πεζούλια
κι' όμως σαν είμουνα παιδί  /  έπαιζα πάνω στο χορτάρι
κατω από τους μεγάλους ίσκιους  /  κι' έτρεχα πάνω σε πλαγιές
ώρα πολλή λαχανιασμένος».

«Παλιέ μου φίλε ξεκουράσου  /  σιγά - σιγά θα συνηθίσεις
θ' ανηφορίσουμε μαζί  /  στα γνώριμά σου μονοπάτια
θα ξαποστάσουμε μαζί  /  κάτω απ' το θόλο των πλατάνων
σιγά - σιγά θα 'ρθούν κοντά σου  /  το περιβόλι κι' οι πλαγιές σου».

«Γυρεύω το παλιό μου σπίτι  /  με τ' αψηλά τα παραθύρια
σκοτεινιασμένα απ' τον κισσό
γυρεύω την αρχαία κολόνα  /  που κοίταζε ο θαλασσινός.
Πώς θες να μπώ σ' αυτή τη στάνη;
οι στέγες μου έρχονται ως τους ώμους
κι' όσο μακριά και να κοιτάξω  /  βλέπω γονατιστούς ανθρώπους
λες κάνουνε την προσευχή τους».

«Παλιέ μου φίλε δε μ' ακούς;  /  σιγά -σιγά θα συνηθίσεις
το σπίτι σου είναι αυτό που βλέπεις
κι' αυτή την πόρτα θα χτυπήσουν  /  σε λίγο οι φίλοι κι' οι δικοί σου
γλυκά να σε καλωσορίσουν».

«Γιατί είναι απόμακρη η φωνή σου;
σήκωσε λίγο το κεφάλι  /  να καταλάβω τι μου λες
όσο μιλάς τ' ανάστημά σου  /  ολοένα πάει και λιγοστεύει
λες και βυθίζεται στο χώμα».

«Παλιέ μου φίλε συλλογίσου  /  σιγά σιγά θα συνηθίσεις
η νοσταλγία σου έχει πλάσει  /  μια χώρα ανύπαρχτη με νόμους
έξω απ' τη γης κι' απ' τους ανθρώπους».

«Πια δεν ακούω τσιμουδιά
βούλιαξε κι' ο στερνός μου φίλος
παράξενο πώς χαμηλώνουν  /  όλα τριγύρω κάθε τόσο
εδώ διαβαίνουν και θερίζουν  /  χιλιάδες άρματα δρεπανηφόρα».

Γιώργος Σεφέρης (Ο γυρισμός του ξενιτεμένου)

42 σχόλια:

  1. Παντοπωλείο! λέξη σχεδόν ξεχασμένη. του παρελθόντος. το έργο σου πρέπει να είναι της... μέσης εποχής! παρ' όλα αυτά με φωτογραφία μοιάζει. μπράβο Μελινάκι μου!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. Μα τι να πω τώρα!! Τι να πω!! Γεια στα χέρια και τα χαρίσματά σου. Σήμερα για άλλη μια φορά θα συνταχθώ με τον "ΛΥΧΝΟ ΚΑΙΟΜΕΝΟ"!!!
    Τον απόλυτο θαυμασμό μου έχεις και για την επιλογή του αριστουργήματος του μεγάλου μας Σεφέρη!
    Κοίτα σύνολο!!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  3. Πολύ καλό!!!!!!!
    Μπράβο !!!!!!!! ΄Βγάζει πολύ νοσταλγία!!!!!!!!!!!
    Καλό βράδυ - πολλά φιλιά

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  4. Μπράβο Μελίνα , είναι πραγματικά πολύ όμορφο και αυτό το έργο σου , γεμάτο νοσταλγία !!! Αυτά τα παλιά κτίρια με συγκινούν ιδιαίτερα και όπως ξέρεις είναι και για εμένα πηγή έμπνευσης !!!
    Καλό σου βράδυ !!!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  5. για να συνηθίσω
    θα πρέπει να επιστρέψω
    κι επιστροφή
    είναι ένα ταξίδι
    επανάληψης
    έως ότου τ' αποστηθίσω!!!

    Μελίνα μου
    ο πίνακας σου...
    κρυφή νοσταλγία!!!
    φιλιά!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  6. Υπεεεεροχη αναρτηση... γεματη νοσταλγια ,συγκινηση,εικονες.μυρωδιες....γλυκοπικρες αναμνησεις!!!ΕΥΧΑΡΙΣΤΟΥΜΕ ΜΕΛΙΝΑ!!!!
    φιλια Χ2

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  7. "...και στες γειτονιές τις ίδιες θα γυρνάς...
    ...η πόλις θα σ' ακολουθεί..."

    Αλλιώτικος πίνακας!..
    ...
    πιο ΄κει η ζυγαριά πάνω στον πάγκο..
    η ζάχαρη και τα ζαχαρωτά..
    καφές,
    βερνίκι για παπούτσια...
    και...
    και κουβαρίστρες και μανταλάκια και όλα!.. Α! Και μπαχαρικά!...

    Είδα την πόρτα ανοιχτή
    και μπήκα, Μελίνα μου..

    Ζωντάνια κι όμορφιά!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  8. Εδώ όμως θα υποκλιθώ!
    και στην εικόνα και στο ποίημα..
    Την καλημέρα μου!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  9. Θαυμάζω την τέχνη σου
    και τις νότες νοσταλγίας
    που κρύβει πολλές φορές
    μοναδικά εμπνευσμένο το έργο σου
    με την μαγεία παρελθόντων
    χρόνων με μάντρες και ροδωνιές
    Σε φιλώ γλυκά Μελίνα μου

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  10. Βίκυ..
    ξεκινώντας από τις αρχές της 10ετίας του 80 και παίρνοντας υπόψη τις ενδιάμεσες αποχές μου από τη ζωγραφική, αυτό το έργο κατατάσσεται στην – ας πούμε – «τέταρτη περίοδο».. Είναι κυρίως στη πρώτη 5ετία του 2000. Τότε δούλευα δίπλα στον ζωγράφο Δημήτρη Μανίνη και ήταν από τις πιο δημιουργικές φάσεις. Της ίδιας περιόδου είναι και η καστανιά, οι αναρτήσεις στις ετικέτες «χορός», «συναντήσεις», «κατ’ οίκον» (πλην του «τότε κάτω απ’ την Ακρόπολη), καθώς και άλλα έργα σκορπισμένα στο blog ...

    Σ’ ευχαριστώ και για το σχόλιο, αλλά και γιατί συνειδητοποιώ ότι δεν μου μένουν και πολλά ακόμη παλιά έργα για να αναρτήσω.. πρέπει να ξαναστήσω το καβαλέτο..

    Καλό σου απόγευμα και φιλιά!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  11. Χριστόφορε..
    το ξέρεις πως κάθε φορά, ό,τι και να πεις, στα αυτιά του (want-to-be) ζωγράφου που εκπροσωπώ ηχεί όπως οι νότες εμψύχωσης! Σ’ ευχαριστώ!!
    Οι στίχοι αυτοί του Σεφέρη με συγκινούν πάντα πολύ.. και έχουν μελοποιηθεί πολύ ωραία από τον Γιάννη Μαρκόπουλο, κάπου στις αρχές της 10ετίας του 70..

    Σε χαιρετώ και περιμένω να δω τι διέπραξε αυτός ο ύποπτος, αξύριστος 45άρης..

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  12. Βασιλική..
    πολύ σ’ ευχαριστώ! Χαίρομαι πραγματικά όταν σου αρέσουν τα έργα μου!
    Να είσαι καλά και να έχεις πάντα ωραίες εμπνεύσεις, όπως αυτή με την χουζουρλού γατούλα σου… Φιλιά κι’ από μένα!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  13. «Στον δικό μου υπέροχο κόσμο....»

    Σ’ ευχαριστώ πολύ!
    Και να σου πω ότι οι πασχαλινές λαμπάδες σου είναι γλυκύτατες!
    Άσε που έκανα και μια βόλτα στον ψαρότοπό σου και μου άνοιξε για τα καλά η όρεξη.. είμαι και φανατική των θαλασσινών..
    Εύχομαι καλό απόγευμα και πολλές εορταστικές εμπνεύσεις!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  14. Στέλιο..
    είναι αλήθεια πως μας συγκινούν τα παλιά κτίρια.. Μα εκτός απ’ αυτό, είναι και ιδιαίτερης αισθητικής! Οι όγκοι τους, οι αναλογίες τους, οι προσόψεις τους, τα ανοίγματά τους.. όλα μελετημένα, έτσι που να μαγνητίζουν και να χαϊδεύουν το βλέμμα και όχι να το αποστρέφουν..
    Σ’ ευχαριστώ και εύχομαι να έχουμε πολλές ευκαιρίες να εμπνεόμαστε από τέτοια θέματα!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  15. Δέσποινα..
    πάντα επιδιώκουμε διάφορες επιστροφές και με διάφορους τρόπους και μέσα..
    είναι κι’ αυτή μια διαδικασία για να ξαναανακαλύπτουμε τις δομές μας, να επαναπροσδιοριζόμαστε..
    Ναι, είναι γεγονός ότι με διακατείχε μια πολύπτυχη νοσταλγία και όταν ζωγράφιζα αυτό το έργο και όταν έκανα την ανάρτηση..
    Πολλά ευχαριστώ και πολλά φιλιά!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  16. [handmade+art] x2..
    Είναι πάντα τόσο ανοιχτόκαρδες οι επισκέψεις και τα σχόλιά σας φίλες μου!!
    Εγώ πρέπει να σας ευχαριστώ και ό,τι και να πω είναι λίγο..
    Και βέβαια, ο μεταμορφωμένος σας πολυέλαιος, είναι κομψότατος!!
    Θα τα ξαναπούμε – σας φιλώ εις διπλούν!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  17. Προμηθέα μου..
    «στες γειτονιές τες ίδιες» πάντα επιστρέφουμε..
    Όσους καινούργιους τόπους και να κατοικήσουμε..
    Σημασία έχει να μην επαληθεύεται αυτό το:
    «Ετσι που τη ζωή σου ρήμαξες εδώ
    στην κώχη τούτη την μικρή, σ' όλην την γή την χάλασες»

    Έκανες πολύ καλά και δρασκέλισες τη πόρτα..
    Τα βρήκες όλα στη θέση τους – δεν χρειάστηκε καν να σε ξεναγήσω..
    Γιατί ήμουν εκεί..
    Πέρασα τα παιδικά μου χρόνια σ’ ένα τέτοιο μαγαζί.. του πατέρα μου.. Στην Γλυφάδα, όταν ακόμη ήταν σχεδόν χωριό, πριν εισβάλει ο νεοπλουτισμός και πριν τα μικρομάγαζα γίνουν Ιφιγένειες στον βωμό των super markets..

    Σ’ ευχαριστώ πολύ για το – πάντα ξεχωριστό – πέρασμά σου φίλη μου! Φιλιά!!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  18. Στρατή..
    Με χαροποιείς ιδιαιτέρως! Σ’ ευχαριστώ!! Όπως σ’ ευχαριστώ και για την ώθηση που μου δίνεις για να ξεπαγιδεύομαι από αρνητικές ψυχολογίες και να βγάζω φως και ζωντάνια στον καμβά..
    Να είσαι πάντα καλά - κι’ εγώ να χαίρομαι να σε υποδέχομαι!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  19. Ελένη μου..
    είμαστε τυχεροί όσοι μπορούμε να νοσταλγούμε ευωδιαστές γειτονιές, ανθισμένα παρτέρια, ροδωνιές, μάντρες με αγιόκλημα και γιασεμιά.. γιατί σημαίνει ότι είχαμε τη τύχη να τα γευτούμε, να τα βιώσουμε..
    Ας ελπίσουμε ότι δεν θα χαθούν εντελώς.. ας μη τ’ αφήσουμε..

    Πάντα ποιητικά, γλυκόηχα τα λόγια σου.. Σ’ ευχαριστώ πολύ!
    Φιλιά για ένα γλυκό, ανοιξιάτικο απόγευμα!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  20. Τα εργα σου ειναι σαν τα γιασεμια γεματα μυρωδιες.. κ σαν της νοτες γεματα μουσικη...κ φως.. ευγε!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  21. το πρωταρχικό σκίρτημα εμπιστεύομαι περισσότερο από τις φλύαρες αναλύσεις του νου, φίλη Μελίνα... αυτό είναι η Τέχνη... ύστερα έρχεται η... μόρφωση... τι παράξενο, υπέροχο ε ί ν α ι στην τέχνη σου... ανασαίνουν τα χρώματα... πάλλονται... ως και ο χρόνος αποκτά ζωντάνια και γίνεται φιλόξενο παντοπωλείο.... να'σαι καλά!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  22. Μπράβο Μελίνα..! Για όλα μπράβο... Για τους πίνακες σου, για τα λόγια με τα οποία τους ντύνεις, για το αρμονικό τους συναπάντημα...

    Τι να πω...;

    Κάθε φορά έχεις τον τρόπο σου να με ενθουσιάσεις...

    :-)

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  23. Αχχ...Μελίνα μου αρέσει πολύ..!! Όλα είναι φανταστικά και με ωραία χρώματα! Και το κτίριο και τα σκαλοπάτια και τα λουλούδια! Πάντως απ' ότι έχω καταλάβει σου αρέσει να ζωγραφίζεις κτίρια με αυτό το στυλ: το γωνιακό και στη μέση μια μικρή γωνιούλα που είναι η είσοδος γιατί έχουμε και εμείς ένα τέτοιο πίνακα! Αυτό το κτίριο πού υπάρχει; Μπράβο πάντως! Θα τα πούμε αύριο!:)

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  24. Επαφή,
    καλώς ήλθες! Πολύ κολακευτικά τα λόγια σου.. Σ’ ευχαριστώ πολύ!
    Το ιστολόγιό σου είναι γεμάτο ελκυστικές εικόνες! Ειδικά όταν το επισκέπτεται κάποιος Παρασκευή απόγευμα, ξεσηκώνεται για εκδρομές…
    Εύχομαι ένα ευχάριστο Σαββατοκύριακο!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  25. Καλησπέρα Νημερτή!
    Το καταλαβαίνω πολύ καλά αυτό που λες! Κι’ εγώ τις περισσότερες φορές δυσκολεύομαι να περιορίσω σε λόγια αυτό που νιώθω μπροστά σε μιά εικόνα ή μιά γραφή…
    Χαίρομαι όμως πάντα πολύ με τα ίχνη που αφήνουν τα περάσματά σου! Μου λένε πολλά, ακόμη και σε ελάχιστες λέξεις, όπως μια απλή καλημέρα..
    Καλό σου βράδυ και καλό τελείωμα της εβδομάδας!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  26. Γιώργο,
    είσαι πάντα μια πολύ ζεστή παρουσία ανάμεσα στους επισκέπτες μου!
    Τα λόγια σου με κάνουν να νιώθω όμορφα.. Σ’ ευχαριστώ πολύ!!
    Εύχομαι ένα καλό και δημιουργικό Σαββατοκύριακο!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  27. Γεια σου Μάρκο!
    Κι’ εσύ όμως, σε θυμάμαι από μικρό από το δημοτικό, να έχεις μια ιδιαίτερη αδυναμία στις ζωγραφικές με θέμα τα σπίτια..
    Κάθε φορά που σε ρωτούσα: «τι να ζωγραφίσουμε;»
    η απάντηση ήταν πάντα: «να κάνουμε ένα σπίτι με σκεπή και κήπο».. κατά προτίμηση πορτοκαλί ή κίτρινους τοίχους και στον ουρανό οπωσδήποτε έναν τεράστιο κίτρινο ήλιο…
    Αυτό το κτήριο, περίπου έτσι, υπάρχει (..ή τουλάχιστον υπήρχε..) κάπου στο Πήλιο..
    Ενώ αυτό που έχετε εσείς στο σπίτι, περίπου έτσι, υπάρχει στον Κεραμικό, στην Αθήνα.. Και είναι φτιαγμένο νύχτα, με στημένο καβαλέτο και πολλούς «περίεργους» τριγύρω..
    Θα τα πούμε αύριο.. ☺☺☺

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  28. Μελίνα μου, υπέροχη μελωδία έφτασε στ' αυτιά μου
    από τα χρώματα, τις λέξεις, το ρυθμό αυτό
    και ένας υπέροχος ρομαντισμός, κι εδώ... ένα τραγουδάκι!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  29. Kαταπληκτικά χρώματα και πολύ ωραία η γωνία απ' την οποία ζωγράφισες το σπίτι.`Ενας υπέροχος, ατμοσφαιρικός πίνακας. Μπράβο σου!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  30. O τέμπερα σου εκπληκτική !!!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  31. Silena,
    προσπαθώ όσο μπορώ να μιλήσω με τα χρώματα και τις μορφές..
    Και αν αυτά βγάζουν και κάποια μελωδία,
    τότε ίσως η ψυχή που βάζω στη ζωγραφική καταφέρνει να διαπερνάει τις αισθήσεις..
    Σ' ευχαριστώ για τα πάντα όμορφα περάσματά σου, όπως και τα δώρα σου!
    Να έχεις μια όμορφη Κυριακή!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  32. IZA,
    είναι ζωγραφική μεταφορά από κάποια φωτογραφία. Το αρχικό μπράβο δηλαδή για τη γωνία, πάει στον φωτογράφο..
    Χαίρομαι που σου άρεσε! Σ΄ευχαριστώ πολύ!!
    Καλή Κυριακή να έχεις!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  33. habilis,
    χαίρομαι πολύ που σε βρίσκω εδώ,
    και ακόμη περισσότερο που σου άρεσε το έργο!!
    Σ' ευχαριστώ και εύχομαι καλό Σ/Κ!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  34. Όμορφες μνήμες από τα παλιά μας φέρνεις με την ωραία ζωγραφιά σου. Προσωπικά δεν γουστάρω τα απρόσωπα σούπερ μάρκετ και πολλές φορές πηγαίνω για ψώνια σε ένα συμπαθητικό μπακαλικάκι που πρόσφατα άνοιξε παραδίπλα στο σπίτι μας. Κουβέντα φιλική με τον νεαρό ευγενικό και πρόθυμο πάντα ιδιοκτήτη, που κόντρα στην κρίση πάει πολύ καλά καθώς έχει τραβήξει πολλούς από τη γειτονιά. Καλό Σαββατοκύριακο Μελίνα.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  35. Έχω καιρό να περάσω και έτσι έχω να θαυμάσω και τα τρία τελευταία σου. Το νυχτερινό μου άρεσε πολύ ειδικά τα ροζ μέσα στα μπλε σου, τη βελανιδιά τη λάτρεψα!!! Μου άρεσε πολύ η σύνθεσή σου με το δέντρο να πιάνει το μεγαλύτερο μέρος του καμβά σου.
    Στο παντοπωλείο νοστάλγησα τη γειτονιά, το μπακάλικο απέναντι από το σπίτι μας και την κυρ Αθηνά με τις τρεις γεροντοκόρες της και που στα σκαλιά του καθόμασταν τα καλοκαίρια και τρώγαμε τη γρανίτα μας. Τι μου θύμησες Μελίνα με το παντοπωλείο σου:)

    Φιλιά πολλά!!!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  36. Ειναι ομορφο
    να επιστρεφεις τοτε
    Να ξαναγινεσαι παιδι
    εστω για λιγο
    Δεν εχω ομως πια καραμελες...
    -

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  37. Μελινάκι, αυτές τις ανθρώπινες εικόνες θά ήθελα πολύ βλέπω και σήμερα!
    Πολύ όμορφη η ζωγραφιά σου!

    Εύχομαι καλή Ανάσταση γλυκιά μου!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  38. Ντίνο,
    με βρίσκεις εντελώς σύμφωνη! Ούτε εγώ τα συμπαθώ τα super market και γενικά τα πολυκαταστήματα και τα εμπορικά κέντρα. Με το που μπαίνει κανείς σ’ ένα τέτοιο, ξεχνάει τον λόγο για τον οποίο μπήκε και συνήθως βγαίνει με τρελό πονοκέφαλο και έχοντας αγοράσει οτιδήποτε άλλο εκτός απ’ αυτά που χρειαζόταν..
    Κι’ εγώ, για πολλούς λόγους που θεωρώ σημαντικούς, είμαι πιστή των μικρομάγαζων της γειτονιάς..
    Καλή σου εβδομάδα Ντίνο!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  39. Margo,
    τελικά σκέπτομαι ότι οι περισσότεροι από μας νοσταλγούμε την εποχή που κάναμε τις αγορές μας σε οικείους χώρους, συναλλασσόμενοι με οικείους ανθρώπους, συνομιλώντας μαζί τους για τα καθημερινά, λέγοντας συχνά τα άγχη μας, ακούγοντας τα δικά τους.. άντε και κάποια μικροκουτσομπολιά… αφήναμε και κανένα ψιλοχρέος για το επόμενο πέρασμά μας.. Τώρα, όπως είπε και ο Ντίνος, είναι όλα τόσο απρόσωπα..
    Χάρηκα πολύ που ξανάρχισες τις βόλτες στις ιστογειτονιές! Και που σου άρεσαν τα τελευταία έργα!! Σ’ ευχαριστώ πολύ, σε φιλώ και εύχομαι καλή Μεγαλοβδομάδα!!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  40. Velvet,
    μα υπάρχουν πολλές καραμέλες, χύμα μέσα σε γυάλες, στο παντοπωλείο…
    όπου ο μπακάλης ρίχνει κάθε τόσο κλεφτές ματιές, μήπως κάποιο λίγο πιο ζωηρό παιδί, βυθίσει άδεια τη παλάμη του στη γυάλα και τη ξαναβγάλει με περιεχόμενο..
    ..Είναι πράγματι ωραίο να ζωντανεύουμε κάπου – κάπου τις μνήμες μας, με μικρές επιστροφές στο τότε..
    Να περνάς καλά…

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  41. Όλγα μου
    κι’ εγώ θα το ήθελα πολύ.. Μου λείπουν πραγματικά.. Και οι ίδιες, σαν εικόνες και σαν εποχές, αλλά και επειδή μου λείπει εκείνη η παιδικότητα (με όλα όσα περιέχει) με την οποία τις έχω συνδεδεμένες…
    Κι’ από μένα φιλιά και πολλές ευχές,
    για καλή εβδομάδα, καλή ανάσταση και καλό Πάσχα!

    ΑπάντησηΔιαγραφή